METRO-METROBÜS DURAKLARINDA VE AVM’LERDE KULLANILAN YÜRÜYEN MERDİVEN/BANTLAR 

 

Özellikle İstanbul’da bir süredir metro ve metrobüs duraklarında yürüyen merdiven ve yürüyen bant arızaları vatandaşın dikkatini çekiyor. AVM’ler de nerdeyse metrolar kadar yoğunken buralarda arızaya neredeyse hiç rastlamıyoruz. Bunun sebebi ne olabilir?

 

Öncelikle, bu konuda sayısal verilere bakmak gerektiğini söylemek isteriz. Bize ulaşan veriler, arıza oranlarının kabul edilebilir ölçülerin altında olduğu yönündedir. Ancak bir işletmedeki tüm yürüyen merdiven ve bantlar göz önüne alınarak hesaplanan bu oranlar, bazı tesislerde veya duraklarda yoğunlaşmış ve rahatsızlık yaratmış olabilir. Asansör veya yürüyen merdivenler üç ana bacaktan oluşuyor, Ürün kalitesi, montaj kalitesi ve servis kalitesi…

Bu unsurlardan birinin gerektiği gibi yapılmaması mutlaka son kullanıcının memnuniyetsizliğine yol açacak sonuçlar doğuracaktır.

Metrolardaki işletme şartları, AVM’lere göre oldukça farklı ve zorludur. Açık hava şartları, yoğun kullanım, vandalizm, özel bakım gereksinimi gibi farkları sayabiliriz.  Bu işletmelerde ürüne servis veren firma ile işletmeci tarafın işbirliği ve uyum içinde çalışması çok önemlidir.

 

Bakım ve ekipman kalitesinin nasıl bir etkisi oluyor?

 

Hem arıza servisi ve bakım kalitesi, hem de kullanılan ürünlerin uygun ve kaliteli olması önemlidir. Mevcut monte edilmiş ünitelerin daha uzun ömürlü ve daha az devre dışı kalacak şekilde çalışması için bakım hizmetinin kaliteli olması ve önleyici bakım mantığı içerecek şekilde yapılması kilit önemdedir.

 

Bakım ve yedek parça maliyetlerinde son dönemde nasıl bir değişiklik oldu ve bu değişiklik sektörün müşterilerini nasıl etkiledi?

 

Maliyetlerde oldukça hızlı bir yükseliş oldu. Tabii ki bu sektörü olumsuz etkiledi. Mevcut ekonomik şartlar altında ve onaylı bütçelerin yetersiz kalmasından dolayı işletmeler malzeme değişiminden kaçınmaktadır. Tabii bu da önleyici bakımın önünde engel oluşturmaktadır.

 

Yürüyen merdivenlerin ve yürüyen bantların kapasiteleri olur mu? İstanbul’un kalabalık olmasının durumdaki payı nedir? Ve örneğin Gayrettepe Metro Durağı ve Zincirlikuyu Metrobüs Durağı arasındaki inanılmaz yoğunluk arızaları tetikler mi?

 

Bu ürünlerin kapasiteleri bulunmaktadır. Sık sık, özellikle sabah ve akşam saatlerinde bu kapasitelerin aşıldığı gözlemleniyor.  Gayrettepe Metro Durağı ve Zincirlikuyu Metrobüs Durağı gibi bazı saatlerde yaşanan inanılmaz yoğunluk, mutlaka arızaları tetikler.

Yoğunluk yaşanması hususundaki kritik nokta, toplu taşıma istasyonlarındaki insan trafiğinin ilk mimari tasarım aşamasında gerçekçi yaklaşımla hesap edilmesidir.

Asansör, yürüyen merdiven/ bant sayısı, çıkış noktaları, sabit merdivenler, koridor genişlikleri, yönlendirmeler, dijital unsurlar, turnikeler vs gibi gerekli mimari ögelerin doğru kullanılmasıdır. Bu yolla, İstanbul’dan daha kalabalık şehirlerde bile, benzer yığılmalara yol açamayan uygulamalar mevcuttur.

Tasarlanmış ve tadilatı çok zor olan yerlerde, bu duruma uygun şekilde servis verilmesi ve bakım planı yapılmasından başka çare yoktur. Normal periyottan daha sık bakım yapılması, malzeme değişim periyotlarının çalışma şartlarına uygun şekilde planlanması  şeklinde önlemler alınmalıdır.

Bu da ek maliyet demektir ama, kaçınmak mümkün değildir.

 

Haber Global AYSAD Röportajı: https://haberglobal.com.tr/gundem/bir-metropol-sikintisi-yurumeyen-merdiven-166210